19 Ιουλίου 2011

Έξοδος Κινδύνου: Καταστροφικές Σχέσεις

coming_out_exit_sign_photosculpture-p1530064560404875733s98_400

Ο χωρισμός από τον “ανάξιο” που περιγράφεται στο
Δείκτες Ανάξιου Συντρόφου (Μέρος 1ο)
Δείχτες Ανάξιου Συντρόφου (Μέρος 2ο)
αφορά 3 στάδια: την Αποκόλληση, Τον Τερματισμό της Σχέσης/ Αποχώρηση, και την  Μετέπειτα Προστασία.

1. Αποκόλληση.
Κατά τη διάρκεια της αποκόλλησης από τον “ανάξιο”, αναγνωρίζεις τί πρέπει να κάνεις και δημιουργείς ένα σχέδιο Εξόδου Κινδύνου. Πολλά άτομα αποτυγχάνουν στις προσπάθειες να αποκολληθούν από τον “ανάξιο” διότι τον εγκαταλείπουν ξαφνικά και παρορμητικά, δίχως προσχέδιο και, σε πολλές περιπτώσεις, δίχως πόρους επιβίωσης. Ο “ανάξιος” έχει ήδη επιτύχει την απομόνωση του συντρόφου, έχει τον έλεγχο των οικονομικών πόρων, ή ελέγχει βασικές ανάγκες εξόδου όπως τη χρήση μεταφορικού μέσου. Κατά τη διάρκεια της αποκόλλησης πρέπει…
  • Παρατήρησε τα μοτίβα συμπεριφοράς του. Αφουγκράσου πώς λειτουργεί απέναντί σου. 
  • Σταδιακά γίνε πιο βαρετός, μίλα λιγότερο, μη μοιράζεσαι πολλά συναισθήματα και γνώμες. Σκοπός είναι να τον κάνεις σε βαρεθεί, μεγιστοποιώντας την συναισθηματική του αποκόλληση χωρίς δημιουργήσεις κλίμα μέσα στο οποίο θα στοχοποιηθείς.
  • Σιωπηλά επικοινώνησε με την οικογένειά σου και άλλα άτομα που μπορούν να σε στηρίξουν. Σκέψου ποιοί θα μπορούσαν να κρατήσουν μία αποσκευή με τα απαραίτητα στον χώρο τους. Καθόρισε τί είδους βοήθεια χρειάζεσαι: μέρος να μείνεις, προστασία, οικονομική ενίσχυση, κ.ά. 
  • Σχεδίασε τί θα κάνεις με τα κατοικίδια.
  • Σκέψου τέσσερα μέρη στο οποία θα μπορούσες να πας εάν έφευγες από το σπίτι. 
  • Άνοιξε έναν λογαριασμό τραπέζης ή κάνε αίτηση για πιστωτική κάρτα στο όνομά σου. 
  • Επεδίωξε να κάνεις πράγματα εκτός σπιτιού - βγάλε τα σκουπίδια, κάνε βόλτα τον σκύλο ή πήγαινε στο σουπερμάρκετ. Εξασκήσου στον τρόπο με τον οποίο θα διαφύγεις. 
ΤΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ ΜΑΖΙ ΣΟΥ (ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟ)
- Τα παιδιά (εάν είναι ασφαλές)
- Αστυνομική Ταυτότητα / Διαβατήριο
- Χρήματα 

- Βιβλιάριο τραπέζης/Κάρτες (ΑΤΜ, πιστωτική)
- Κλειδιά αυτοκινήτου/σπιτιού/δουλειάς
- Πιστοποιητικά Γέννησης - για όλα τα μέλη της οικογένειας


- Δίπλωμα Οδήγησης
- Σχολικά Έγγραφα
- Ιατρικά Αρχεία - για όλα τα μέλη της οικογένειας
- Αρχεία Ιατρικής Ασφάλειας
- Ρούχα
- Φάρμακα
- Σημαντικά έγγραφα δικά σου και των παιδιών
- Απλήρωτους λογαριασμούς
- Τηλεφωνική ατζέντα
- Χαρτιά διαζυγίου, περιοριστικούς όρους
- Φωτογραφίες, κοσμήματα, αντικείμενα συναισθηματικής αξίας
- Αντικείμενα των παιδιών (παιχνίδια, κουβέρτες, κτλ)
  • Αν φοβάσαι το ενδεχόμενο έντονης εχθρότητας, κακοποίησης ή/και βιαιότητας, ενημέρωσε κάποια τοπική αρχή ώστε να τεθούν σε εφαρμογή περιοριστικοί όροι.
  • Σταδιακά μετάφερε τα αντικείμενά σου από το σπίτι, ή προσπάθησε να ανακτήσεις τιμαλφή από την κατοχή του. Πιθανόν να χάσεις κάποια προσωπικά αντικείμενα κατά τη διαδικασία της αποκόλλησης – μικρό τίμημα μπροστά στην ελευθερία σου.
  • Πάψε να αντιμιλάς, να αντιτίθεσαι ή να συζητάς ζητήματα. Πάψε να αμύνεσαι, να εξηγείς και να απολογείσαι. Αποκρίσου με σχόλια του τύπου “είμαι πολύ μπερδεμένος/-η τελευταία” ή “βιώνω τόσο πολύ άγχος που δεν ξέρω πια τί κάνω” .
  • Άφησε υπαινιγμούς ότι περνάς κατάθλιψη, συναισθηματική εξουθένωση, ότι είσαι μπερδεμένος/-η. Θα είναι ευκολότερο να αποχωρήσει από τη σχέση εάν μπορέσει να ρίξει το φταίξιμο σε εσένα (μην ξεχνάς: δεν αναλαμβάνει ποτέ ευθύνη για ό,τι διαδραματίζεται σε μία σχέση). Πιθανόν να χρειαστεί να προσποιηθείς τον/-ην μπερδεμένο/-η και βαρετό, ώστε να απενοχοποιηθεί ο/η ίδιος/-α και να διακηρύξει στους πάντες ότι "δεν είσαι με τα καλά σου". Μπορεί να βγείς τρελός/-ή ή ανισόρροπος/-η, αλλά θα είσαι ασφαλέστερος/-η. Επέτρεψέ τους να σκέφτονται οτιδήποτε θέλουν για σένα, αρκεί να εξακολουθήσεις να βρίσκεσαι στη διαδικασία αποκόλλησης.
  • Μην εμπλακείς σε άλλη σχέση. Αυτό απλά θα περιπλέξει την κατάσταση και θα αυξήσει το θυμό. Κράτησε χαμηλό προφίλ για αρκετούς μήνες. Μην ξεχνάς, ο “ανάξιος” θα εντοπίσει άλλο θύμα γρήγορα, και θα προσκολληθεί σε αυτό ταχύτατα, αρκεί να δόσεις την ευκαιρία να πάψεις να είσαι το επίκεντρο το ενδιαφέροντός του.
  • Καθώς ο “ανάξιος” αρχίζει να αναρωτιέται για τις συμπεριφορικές αλλαγές που επιδυκνύεις, παραδέξου ότι είσαι συγχυσμένος, έχεις κατάθλιψη, είσαι συναισθηματικά μουδιασμένος, ή οποιεσδήποτε άλλες βαρετές αντιδράσεις. Αυτό θέτει τα θεμέλεια του τερματισμού της σχέσης.
2. Ο Τερματισμός της Σχέσης/Αποχώρηση
Μην ξεχνάς: ο “ανάξιος” δεν αποδέχεται ευθύνες, οργίζεται απέναντι στην κριτική, πανικοβάλλεται στην υποψία αποκόλλησης – αυτά είναι τα σημεία αναφοράς σου καθώς προβαίνεις στον τερματισμό της σχέσης.
  • Εξήγησε ότι είσαι συναισθηματικά μουδιασμένος και μπερδεμένος. Δεν μπορείς να νιώσεις τίποτα για κανέναν και θες να τερματίσεις τη σχέση για το δικό του καλό. Θύμησέ του ότι κι ο ίδιος μάλλον πρόσεξε ότι κάτι έχεις και ότι χρειάζεσαι χρόνο να ξεκαθαρίσεις τα συναισθήματά σου ή οτιδήποτε σου συμβαίνει. Όσο αηδιαστικό και αν σου ακούγεται, θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις την φράση: “δεν είμαι κατάλληλος για σχέση με τον οποιοδήποτε σε αυτή τη φάση της ζωής μου”. Αν ο “ανάξιος” μπορέσει να σου ρίξει το φταίξιμο για τον τερματισμό της σχέσης, όπως θα έκανε αν το είχε επιλέξει ο ίδιος, θα αποχωρήσει γρηγορότερα.
  • Αν ο “ανάξιος” πανικοβληθεί, θα λάβεις πλήθος τηλεφωνημάτων, γραμμάτων, σημειωμάτων, κτλ. Αντέδρασε σε όλα αυτά με τον ίδιο τρόπο – με ένα βαρετό ευχαριστώ. Εάν υπεραντιδράσεις ή υποκύψεις, έχεις και πάλι χάσει τον έλεγχο.
  • Εστιάσου στην ανάγκη σου να ξεφύγεις από αυτή την κατάσταση. Μην συμφωνήσεις στο πλήθος των συμβιβασμών που θα σου προτείνει – το να βγαίνετε ραντεβού λιγότερο τακτικά, νσ κάνετε διάλειμμα για μία εβδομάδα, να βρίσκεστε μία φορά την εβδομάδα, να πάτε για θεραπεία ζεύγους, κτλ. Όσο ο “ανάξιος” έχει επαφή μαζί σου, θα νιώθει ότι έχει την ευκαιρία να σε χειραγωγήσει.
  • Ο “ανάξιος” θα επιδιώξει να σου δημιουργήσει τύψεις. Σε κάθε τηλεφώνημα θα ακούς πόσο σε αγαπάει ή αγάπησε, πόσα σου πρόσφερε και πόσα θυσίασε για σένα. Ταυτόχρονα θα σε κατηγορήσει που του έδωσες ψεύτικες ελπίδες, που δεν του έδωσες την ευκαιρία να διορθώσει την κατάσταση, και θα σε ντροπιάσει που τερμάτισες τη σχέση.
  • Μην επιδιώξεις να του δώσεις να καταλάβει πως αισθάνεσαι – είναι αδύνατον. Ο “ανάξιος” απλά ενδιαφέρεται για το τί νιώθει ο ίδιος – τα συναισθήματά σου δεν τον αφορούν. Θα σπαταλήσεις τον χρόνο σου προσπαθώντας να του δώσεις να καταλάβει και θα δει τη συζήτηση ως ευκαιρία να σε κάνει να νιώθεις ακόμα περισσότερες τύψεις και να σε χειριστεί.
  • Μην υποκύψεις στις ξαφνικές αλλαγές συμπεριφοράς, υποσχέσεις γάμου, ταξιδιών, δώρων, κτλ. Μέχρι τώρα ήδη ξέρεις πώς είναι ο “ανάξιος” κάτω από φυσιολογικές συνθήκες της καθημερινότητας. Αν και οι πάντες μπορούν να αλλάξουν για ένα μικρό χρονικό διάστημα, πάντα επιστρέφουν στην τυπική τους συμπεριφορά όταν τελειώσει η κρίση.
  • Αναζήτησε επαγγελματική συμβουλευτική για τον εαυτό σου ή την υποστήριξη άλλων ατόμων αυτό το διάστημα. Θα χρειαστείς ενθάρρυνση και καθοδήγηση. Κράτα στο μυαλό σου ότι εάν ο “ανάξιος” μάθει ότι αναζητάς βοήθεια, θα ασκήσει κριτική στην συμβουλευτική υποστήριξη, τον ίδιο τον θεραπευτή, την προσπάθεια.
  • Μην χρησιμοποιείς όρους όπως “κάποια μέρα”, “μπορεί” ή “στο μέλλο픨. Όταν ο “ανάξιος” ακούει αυτά τα ενδεχόμενα, νομίζει ότι λυγίζεις και θα αυξήσει την πίεση.
  • Φαντάσου έναν κουλοχέρη στο καζίνο. Αν ήσουν στο Las Vegas μπροστά σε έναν κουλοχέρη και τραβούσες τον μοχλό δέκα φορές χωρίς να συμβεί τίποτα – προχωράς σε άλλο μηχάνημα. Ωστόσο, εάν μία στις 10 φορές η μηχανή σου δώσει έστω και λίγα χρήματα, εξακολουθείς και τραβάς τον μοχλό, με την ελπίδα ότι θα χτυπήσεις τζάκποτ. Αν είμαστε πολύ σοβαροί και σταθεροί στην απόφαση να τερματίσουμε τη σχέση για μεγάλο διάστημα, και μετά προσφέρουμε την πιθανότητα ή την ελπίδα επανασύνδεσης – εισπράτουμε λίγα ψιλά και η πίεση συνεχίζει να ασκείται. Ποτέ μην αλλάζεις την τοποθέτησή σου – πάντα λέγε το ίδιο πράγμα. Ο “ανάξιος” θα σταματήσει να παίζει με μία μηχανή που δεν πληρώνει και γρήγορα θα μετακινηθεί σε άλλη.

 3. Μετέπειτα Προστασία 
  • Μερίμνησε για την προστασία και την ασφάλειά σου. Εξακολουθεί να είναι απαραίτητο. 
  • Προμηθεύσου ένα κινητό για έκτακτη ανάγκη.  
  • Σκέψου το ενδεχόμενο περιοριστικών όρων. Κράτα ένα αντίγραφο μαζί σου όλες τις ώρες, και δώσε ένα αντίγραφο και μία φωτογραφία του θύτη στους ανθρώπους που φροντίζουν τα παιδιά σου, τα σχολεία τους, το αφεντικό σου. 
  • Άλλαξε τις κλειδαριές, και αναθεώρησε την ασφάλεια των πορτών, συναγερμούς, και φωτισμό στο σπίτι σου.
  • Ενημέρωσε φίλους και συγγενείς ότι ο κακοποιητής δε διαμένει πλέον μαζί σου. Ζήτησε να καλέσουν την αστυνομία εάν τον δουν κοντά στο σπίτι ή τα παιδιά σου. 
  • Δώσε σε εκείνους που φροντίζουν τα παιδιά σου τα ονόματα όσων επιτρέπεται να τα πάρουν.
  • Ζήτησε να φιλοξενηθείς σε φίλους ή συγγενείς. 
  • Αν είσαι γυναίκα, μην φιλοξενηθείς σε κάποιον άντρα, εκτός κι αν είναι συγγενής. (Το να μείνεις με κάποιον άντρα με τον οποίο δεν είσαι παντρεμένη μπορεί να βλάψει τις πιθανότητες να αποκτήσεις την κηδεμονία των παιδιών ή/και διατροφή. Θα μπορούσε επίσης να προξενήσει πρόσθετη αντιπαράθεση με τον κακοποιητή). 
  • Αναζήτησε βοήθεια σε καταφύγιο κακοποιημένων γυναικών με τα παιδιά σου. Το προσωπικό θα σε βοηθήσει να αποκτήσεις νομική και οικονομική βοήθεια και συμβουλευτική και συναισθηματική υποστήριξη (για σένα και τα παιδιά σου).  
  •  Μη δεχθείς να μιλήσεις με τον κακοποιητή παρά μόνο εάν έχεις φροντίσει για την ασφάλειά σου. 
Άννα Πολεμικού, Ph.D. 
Νευροψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
(προσωποκεντρικης προσέγγισης)


πληροφορίες/επικοινωνία: 
 
  6937804644 / 21 3030 1465