7 Δεκεμβρίου 2013

Η Σχέση και... Εγώ







Δε ξέρω πως "πρέπει" να είναι οι σχέσεις. Διατηρώ ήδη μία σχέση με Εμένα και, τις περισσότερες φορές, τα πάμε καλά. Δε σου κρύβω ότι θέλει δουλειά. Καμιά φορά Εγώ δεν "ακούω" Εμένα. Με κοροϊδεύω ότι, δήθεν, δεν έχω χρόνο να μου αφιερώσω. Ή αγανακτώ που το Εμένα είναι τόσο διαφορετικό από πολλούς άλλους ανθρώπους και πρέπει να το κρατάω σφιχτά απ' το χέρι καθώς εξελίσσεται και μεγαλώνει τραβώντας με προς νέους πρωτόγνωρους δρόμους. Με καθυστερεί από την ζωή όταν στεναχωριέται και θέλει φροντίδα, με ξεμυαλίζει όταν απολαμβάνει και δε μ' αφήνει να συγκεντρωθώ, με κρατά ξύπνια με κρεβατομουρμούρες όταν δεν του κάνω τα χατήρια... Τέτοια πράγματα. Τα γνωστά, δηλαδή, που βλέπεις στις ταινίες.
Εγώ με Εμένα, πάντως - μιας και είμαστε καταδικασμένες να έχουμε μία σχέση εκ βαθέων μονογαμική - έχουμε βρει τρόπους να συνυπάρχουμε. Αυτό που μας κρατάει μαζί (και βέβαια γίνεται να χωρίσεις. Υπάρχουν διαζύγια πολλά του Εγώ με το Εμένα, αλλά δεν είναι του παρόντος) μάλλον είναι η αλήθεια, και η συμπόνοια. Και κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι και τις σχέσεις μου με άλλους ανθρώπους. Θα μπορούσα να πω συσχέτιση για να μη σε μπερδέψω και νομίζεις ότι μιλώ μόνο για ρομαντικές σχέσεις. Αλλά θα πω σχέσεις, γιατί ξέρω ότι με καταλαβαίνεις. Και δε θα σου πω τί πρέπει να κάνεις για να είσαι σε μία "σωστή" σχέση. Γιατί δεν ξέρω. Ξέρω εγώ τί επιδιώκω να κάνω, και τί σημαίνει "σχέση" για μένα. Γιατί για μένα είτε υπάρχει, είτε δεν υπάρχει. Το σωστή και λάθος είναι κεφάλαιο που δε με πολυαφορά...    

Εάν δεν είμαι διατεθειμένη να πω την αλήθεια διότι φοβάμαι ότι κινδυνεύω να χάσω μία σχέση, δε θα είμαι αληθινή.

Και τότε η σχέση θα με καταπιεί και θα χάσω τον εαυτό μου. Σε εκείνο το στάδιο η σχέση δεν είναι με Εμένα πια, είναι με τη Μη-Εμένα, ή την Ψεύτικη Εμένα, ή την Εμένα-που-νομίζουν-ότι-θέλουν-να-είμαι. Εάν η σχέση έχει μεγαλύτερη αξία για εμένα από το να είμαι αληθινή μέσα σε αυτή τη σχέση, τότε είναι καταδικασμένη να πεθάνει.

Εάν χάσω Εμένα μες τη σχέση, τότε με χάνουν και όλοι εκείνοι που σχετίζονται μαζί μου.

 
Έμαθα να λέω αυτό που εννοώ και να εννοώ αυτό που λέω, είτε είναι στην οικογένειά μου, είτε στους φίλους μου, είτε σαν σύμβουλος/θεραπεύτρια. Σε κάποια πλαίσια με πληρώνουν για να λέω την αλήθεια. Σε όλα τα πλαίσια σκοπεύω να λέω την αλήθεια. 
Πιστεύω βαθύτατα ότι η αλήθεια είναι η βασιλική λεωφόρος προς την αυθεντική συσχέτιση. Κι όταν λέω αλήθεια δεν εννοώ μόνο το να παραθέτω τα δεδομένα. Αλήθεια σημαίνει να παραθέτω τα δεδομένα με συμπόνια προς Εμένα και τους άλλους.

Το να θέτω και να διατηρώ τα κατάλληλα όρια είναι μία μορφή τέχνης, η οποία χρειάζεται την αλήθεια από όλες τις πλευρές. Εάν πρώτη δε σεβαστώ τον εαυτό μου, δε μπορώ να περιμένω να με σεβαστεί κανείς άλλος. Απ' την άλλη, εάν Εγώ δε σέβομαι τον άλλον, θα μπορέσω εύκολα να συμπεριφερθώ με τόσο μη-συμπονετικό τρόπο ώστε να γίνω κάποια που Εγώ η ίδια δε σέβομαι. 

Το να είμαι αυθεντική με εμένα και αυθεντική με τους άλλους θέλει τόλμη. Το θάρρος να υπερασπιστώ Εμένα. Απαιτεί τόσο κουράγιο και εμπιστοσύνη όσο και το να ακολουθώ την καρδιά μου: τόσο στην αρχή όσο και στη διάρκεια, ή ακόμα και στον τερματισμό της σχέσης... 
Άννα Πολεμικού, Ph.D. 
Νευροψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
(προσωποκεντρικης προσέγγισης)


πληροφορίες/επικοινωνία: 
 
  6937804644 / 21 3030 1465